Friday, August 17, 2007

penakut dan pengecut

aku teringat dalam satu sesi motivasi bersama dr tuah kat tv3 pagi2 tuh.... manusia sememangnya pada dalamannya memiliki keberanian. namun mengapa masih ada manusia yang takut mengambil risiko? sebab orang sekeliling la.. elok2 budak tu tgh besemangat kawan die lak pegi saiko die xyah r semangat sgt... haram jadah dpt kwn mcm tuh...

kite harus bijak memilih kwn... ada kawan yang masa happy, die mcm adik bradik kte, time susah bencana, xnak ngaku kwn..... dan sebaliknya.... aku harap aku di anugerahkan yg sebaliknya la.... mintak simpang dpt kwn mcm tuh...

lg 1, mengapa menjadikan org yang gagal itu sebagai idola?? bangang siot.... sebagai contoh, ada kawan kite yang besemangat nak berniaga atau wat ape2 yang baik la, suka2 ati je die cakap kite xkn bjaya... akan jadi org yang terdahulu yang pnah gagal...

pada aku, jatuh dan bangkit tu adat la dalam kehidupan.... mmg biasa tjadi dan akan tjadi pada kite suatu hari nanti.... bile2 masa je... nk xnk, kite kne persiapkan diri supaya dapat menghadapi nye...

kejayaan seseorang itu diperoleh dgn usaha tanpa putus asa.... pe2 kite kne berjalan gak bro.... jangan sesekali give up... macam lagu "ku berlari" nyanyian firdaus, akbar dan cat farish... aku suke sgt lagu nih....

Ku Berlari
by Firdaus Ft Cat & Akhbar

Firdaus:

Ku langkahkan kaki ini
Di hangat mentari pagi
Ku syukuri hari ini, aku masih berdiri

Dan aku tinggalkan masa kelabu
Dan lalu mulakan jalannya kerna-Mu
Semangat optimis diri jalan hari dengan pasti
Selama jantung berdetak, selama itupun
Takkan berhenti berlari wujudkan mimpi
Terus berlari agar hidup ini bererti

Terjatuh bangkit aku kembali
Susah payah aku tak peduli
Kerna hidup hanya sekali

Akbar:
Dengarkanlah teman seloka hiburan
Tak perlulah kita asyik nak berlawan
Kita semua kawan tak boleh berlawan
Kalau kita renggang kita ketinggalan

Bebaskan dirimu dari dibelenggu
Teruskan langkahmu ayuh kita maju
Mari bersamaku nyanyi lagu ini
Jangan difikirkan resah yang di hati

Semua itu hanya dimindamu
Tak perlu kau sangsi tak perlu kau ragu
Segala-galanya pastikan berlalu
Mentari kan muncul mendung kan berlalu

Cat Farish:
Suka duka perkara biasa
Kita pasti lalu bezanya pada waktu
Bila berlari kenalah berstrategi
Jangan ikut hati, ikut hati nanti mati

Biarlah terlambat atur jalan cermat
Pelan-pelan kayuh jangan sampai otak penat
Sentiasa bawa diri hati-hati hari-hari beri erti pada diri

Jangan berhenti kejar mimpi senyuman diberi tanpa semua benci menghantui hati
Biarkan saja, takdir semua nyata
Bersyukurlah masih lagi bernyawa

Firdaus:
Dan aku tinggalkan masa kelabu
Takkan berhenti berlari wujudkan mimpi
Terus berlari agar hidup ini bererti

Takkan berhenti
Berlari wujudkan mimpi
Terus berlari
Agar hidup ini bererti

Takkan berhenti berlari wujudkan mimpi
Berlari..

No comments: