Tuesday, January 19, 2010

syukur




Lagu ni aku mula-mula masa ahad lepas kat fly.fm

Time tu aku on the way drive nak ke Nilai. Nak jenguk adik aku yang study kat sana. Mula-mula aku ingatkan lagu arwah Sudirman. Rupanya dah version remix. Karya unik Altimet

so, aku try download lagu ni. Cari kat jiwang tak jumpa pulak. Last-last aku search kat google je. Last choice, nasib baik aku jumpa. Disebabkan aku berasa sangat boring petang tadi, aku terus edit lagu tu jadi video dengan lirik, ye la, dengar lagu rappers ni, kalau takde lirik macam tak lengkap pulak.

Apa yang unik adalah liriknya. Berkaitan dengan kehidupan kita iaitu kesyukuran terhadap apa yang kita miliki dalam kehidupan kita. Sebagai contoh harta yang kita ada, misalnya sebuah kancil belalang 660 yang tak pikap bila nak panjat bukit. Ikutkan nafsu memang kereta aku tak boleh blah langsung.

Namun, apabila kesyukuran disematkan dalam diri, segala yang kita miliki mampu kita pertahankan. Bila kita tak bersyukur dengan apa yang kita ada, secara benarnya kita tidak menghargai apa yang kita miliki.

Sama juga konsep macam kancil belalang aku tu, aku sayangkan beliau walaupun takat boleh lari 120km sejam atas hiway. Namun dengan penjagaan yang agak rapi dengan jadual penyelenggaraan yang teratur, belalang aku mampu membawa aku jauh. Hari esok mileage nya bakal mencecah 16790km.

kesimpulan di sebalik merapu aku adalah, hargai apa yang kita ada. Jaga apa yang kita ada. Berusaha ke arah apa yang kita impikan. InsyaALLAH segala impian kita akan jadi kenyataan dan sentiasa diiringi keberkatan Allah SWT

No comments: