Saturday, January 23, 2010

hikmah kehidupan

"setiap perkara yang berlaku dalam kehidupan seharian kita mempunyai hikmah yang tersendiri di mana kita akan merasa sendiri kelebihannya apabila kita menilai dan muhasabah diri"


Hari ni adalah hari sabtu. Kelas ganti untuk cuti Tahun Baru Cina juga dijalankan pada hari ni. Maka aku terpaksa bangun awal pada pagi sabtu. Kelas habis pada tepat pukul 1 apabila Encik Maikel melepas kami lebih awal setelah semua selesai menamatkan ujian fitness yang sememangnya aku susah nak lepas. Hehehe

Pada sebelah petang, Jijoy rawang buzz aku bagitau dia nak datang Cheras dari tempat kerja beliau. Nak ajak lepak la tu. So, kami lepak la kat Sup Meletop. Macam-macam la kami sembang especially pasal kereta. Nak buat macam mana lagi, we have dedicated half of our life only for cars" Hahahaha.

Dekat pukul 5.30 Jijoy mintak aku tunjukkan jalan ke Shell, dia nak isi minyak kancil beliau sebelum gerak balik ke Rawang. Aku pun guna time yang sama untuk pam tayar aku, bagi keras sikit, baru mantop. Lepas tu semua bergerak ke haluan masing-masing.

Tak semena-mena aku telah membelokkan belalang aku ke Masjid Al-Najhiin. Ala, masjid depan flat aku tu. Ada hikmah pulak hari ni untuk aku solat Asar kat masjid tu. Selesai je solat, time aku nak doa aku sesuatu makhluk yang sedang solat dihadapan aku. Aura dan naluri aku mengatakan bahawa aku kenal makhluk di hadapan aku tu. Tapi sapa ye????

Makhluk ni dress memang dasat. Makhluk ini adalah lelaki. Walaupun dia agak stylo, dia doa lama betul. Sama ciri-ciri macam makhluk yang aku kenal masa kat Koleq dulu.

Lepas je dia berpaling nak keluar aku tegur dia.

"Serah ke ni? (nickname makhluk ni)"

Dia terkejut bila tengok aku seolah-olah dah lama tak jumpa. Memang dah lama tak jumpa pun. Kali last aku jumpa beliau masa final paper SPM. Disember 2005. Korang kira la sendiri tempoh waktu tu sampai sekarang.

kami pun bersembang panjang. Tapi tak lama pun. Sebab dia ada urusan lain nak dilaksanakan. dah bertunang pun rupanya Serah ni. Cukup time, dah nak nikah dah pun. Tunang dia pun ada ikut sekali tadi. Alhamdulilah. Ramai kawan-kawan aku dah bina kehidupan sendiri.

Macam biasa, pasti kawan-kawan akan tegur aku, "Borayz (nickname aku kat Koleq), apsal ko dah gemuk sekarang?" Hahahaha.

Apa-apa pun aku seronok hari ni sebab dapat jumpa kawan lama.

Nota tambahan:

Serah ialah saudara Fahmy Ab Hadi, kawan aku masa kat Koleq dulu. Pernah satu dorm dan satu kelas dengan aku masa Form 4. Beliau sekarang sedang melanjutkan pelajaran dalam bidang Biologi di UITM Shah Alam dan bakal melangsungkan perkahwinan dengan tunang tersayang dalam masa terdekat. Alhamdulilah. Aku doakan korang berdua akan sama-sama grad dengan cemerlang, serta berjaya dunia dan akhirat. :)

The end

No comments: